Social Icons

..

Sunday 1 December 2013

Gambar Budak Melayu Zaman Sekarang


Memalukan nama Melayu yang bergama Islam bila tengok gambar di bawah ni. Bukan nak tunjukkan, tapi ni adalah contoh dan sampel. Masih ada berpuluh ribu lagi gamabr di internet ni terutama facebook, instagram dan blog yang berani upload gambar sebegini.

Bayangkan, bagaimana jika ia berlaku kepada anak-anak atau adik beradik kita ? Kes sebegini terjadi disebabkan pengaruh rakan sebaya. Mungkin orang ramai zaman sekarang ni pandang ia seperti padang sebelah mata.

Selagi belum ditegur, selagi itulah mereka tidak nampak dan tidak sedar mengenai perkara sebegini. Bila dah berlaku sesuatu kepada anak-anak barulah mula nak menyalahkan itu ini. Didikan agama kurang?

Mungkin juga ia satu penyebabnya tetapi ada juga sekarang budak sekolah agama pun sanggup melakukan perkara sedemikian. Jadi, kesimpulannya, pemantauan ibu bapa tu penting.

Labih penting adalah sikap anak-anak itu sendiri yang takut kepada Allah. Kalau dia sedar betapa peritnya azab di akhirat itu kelak, mustahil keadaan sebegini akan berlaku.






4 comments: